Stand Children’s Services Tū Māia Whānau

Postat den 25th November, 2014, 07:24 av

Stand Children’s Services är en organisation för barn och familj som finns på sju olika platser i Nya Zeeland. Till deras organisation i Auckland kommer cirka 30 barn åt gången i åldern 5-12 år under en femveckorsperiod för att bo. De kommer ofta från svåra och destruktiva hemförhållanden, där föräldrarna ofta har en annan syn på barn uppfostran. Vissa av barnen blir slagna hemma och de får växa upp för fort. Barn tillåts inte alltid vara barn, utan tvingas ta lika mycket ansvar som en vuxen. Stand består i princip av tre delar. Skolan, levnadsdelen med Residental social workers och community social work. Barnen går i skolan på Stand där de får en strukturerad och väldigt personlig skolgång med utbildade lärare och lärarstöd. Alla barn får en stödperson som hjälper dem. Varje dag inleds dessutom med en fysisk aktivitet. I levnadsdelen bor barnen i olika grupper, uppdelade tjejer och killar. Där får de möjligheten att slappna av, leka och lära sig vardaglig livsföring. Det händer att barnen inte vet hur de ska sköta den dagliga hygienen när de kommer till Stand. Genom dagliga rutiner får de lära sig att sköta sin vardagliga livsföring och ta ansvar. Den mesta av barnens fritid är organiserad i olika aktiviteter. Det handlar mycket om att göra övningar, lära barnen att lyssna och läxläsning. Man har hela tiden en tanke att allt ska vara fostrande. Barnen ska få öka sitt självförtroende, lära sig lyssna och respektera andra. De så kallade Community Social Workers är de i personalen som ska skapa en framtida trygghet för barnen. Man arbetar genom att ta del av hela den utökade familjen, exempelvis mor- och farföräldrar. Genom att fokusera på familjens styrkor istället för deras svagheter försöker man stärka familjen och fokusera på att vilja förändra tillvaron. Det erbjuds föräldrautbildning och man försöker skapa ett nätverk kring barnet. Det är också de som tar emot anmälningarna och gör utredningarna för att se om barnen bör komma till Stand. När barnen åkt hem fortsätter de att hålla en kontakt med familjen i upp till ett år efter.

I Nya Zeeland är det väldigt lite socialt arbete som drivs av staten. Här är det NGO (non-governmental organizations) som bedriver det mesta arbetet, ger möjlighet till insatser och utreder barn. Stand Children’s services är en av dem. Det finns en del inom staten om de skulle behöva ta barnet ifrån sitt hem, men det mesta är upp till olika organisationer eller företag.

Det här inlägget postades den November 25th, 2014, 07:24 och fylls under Nya Zeeland