Staden som alla vill ha

Postat den 22nd November, 2014, 20:44 av

Då har första veckan gått, tiden springer iväg och känns samtidigt som den går långsamt, dagarna är väldigt lååånga! Intensivt är bara förnamnet, vårt schema är smockfullt med studiebesök på olika verksamheter blandat med rundturer, tittandes på gamla och helga byggnader och fascinerande diskussioner!

Sedan senaste inlägget har det varit studiebesök på socialkontor i västra och östra Jerusalem. Problematiken är stor, i många dimensioner. De har självklart en problematik med Palestinier och deras rättigheter, problematik med lagar och regler som inte appliceras i verkligheten. Jag kommer aldrig kunna förstå hur det så öppet kan vara så diskriminerande från en stats sida. Vissa delar av samhället där en viss typ av människor bor skiter man helt enkelt i, svårt att greppa. De har även har en politisk diskussion som är påtaglig kring asyl och flyktingfrågan. De finns två typer av flyktingar här dock, eller flykting blir fel ord. Å ena sidan kommer judar som söker sin rätt som jude att komma till sitt land, de får direkt boende, hjälp med språket och integrationsprogram. Å andra sidan har vi de som faktiskt flyr från sitt land, främst Sudan, Etiopien och Eritrea. Dessa lever ett svårt liv med näst in till obefintliga rättigheter och noll samhällshjälp. De är väldigt svårt att få uppehållstillstånd, ca 4 st. av 55000 får flyktingstatusförklaring.
Det som varit himla spännande i dess studiebesök var även den extrema skillnaden på kontor, ett ställe var som vilket hus som helst med renoveringsobjekt till korridorer och kontor, nästa kontorsbyggnad var ett stort säkerhetskomplext, kändes snarare som en ambassad. Och de hade stängt kontoret för besökare för att vi skulle komma dit!? Ja engagemanget är det ingen brist på, vi mottas med öppna armar och det känns verkligen att de är ivriga att få förklara och visa, diskutera och analysera. Vi blir bjudna på arabiskt kaffe, bröd och hummus i stora lass vart vi än kommer och väldigt många trevliga människor, det gör mig varm i hjärtat! Engagemang är ett ord som kan sammanfatta mycket, socialarbetarna brinner för sitt yrke, viljan att göra en insatt och skillnad. ”To make a difference you need to act and feel, not just talk”, sa socialarbetaren på ett kontor i de östra delarna. Basen i det sociala arbetet ligger på frivillighet och volontärer, kontoret på västra sidan hade 4 st. socialarbetare och ca 50 volontärer på 6 områden. De skär ned på välfärden och statens pengar hela tiden har många pratat om och då krävs frivilliga insatser. Mycket fokus på volontärarbete och communitywork, för och med varandra. Det är tragiskt på ett sätt, att staten inte tar ett ansvar men även fint på ett annat, att se sådan passion och drivkraft, vilja att göra vad man kan med små medel.

I torsdags var vi i Jaffa och Tel Aviv och besökte socialkontor där som arbetar i ett multikulturella samhällen och där även de flesta flyktingar bor. Det blev studiebesök på ett centrum för ryska pensionärer (där vi även fick en uppläxning, på ryska, om att Sverige var skit för vi erkänt Palestina), vi besökte en språkkurs för arabiska kvinnor och även läkare för mänskliga rättigheter som öppnat en Open clinic. Då sjukvårdsystemet påminner här om USA och alla där med inte har råd att vara sjuka, speciellt inte flyktingar. Kvällen spenderades med en härlig promenad längst stranden i Tel Aviv och kände pulsen på en stad som är långt ifrån vad Jerusalem är.

Vi har även haft rundvandring i västra Jerusalem med en Rabbi, en superhärlig småbarnspappa och kvinnorättsaktivist som visade oss denna del av staden genom nya glasögon. Han pratade om virtuella gränser och symbolikens makt i arkitekturen. Väldigt spännande rundtur genom ortodoxa kvarter, sekulära kvarter, museum, kyrkor, universitet och parlamentet (Kneset). Han menar på att inget är byggt av slump i denna stad, allt har en mening och är genomtänkt, ex att parlamentet är byggt som ett gammalt tempel och ligger på en kulle över staden, visa på makt. dagen bjöd även på diskussioner om Jerusalem, staden som alla vill ha en del av och att alla som bor här hela tiden får kämpa för sina egna intressen.

Idag har vi haft workshop med personer från Ossim shalom. Vi har haft olika rollspel och många diskussioner kring ämnen som fördomar, främlingsfientlighet och rasism, diskriminering och kategorisering. Applicerat dessa definitioner på svensk och israelisk kontext och gjort jämförelser och paralleller. Ännu en intressant och utmattande dag för hjärnan med andra ord!

Kvällarna består mest av att försöka smälta alla intryck och renskriva anteckningar. Men vi har även varit på restauranger, upplevt hur tyst staden blir under Shabbat (judisk vilodag fredag kväll till lördag kväll), gått runt mer i centrum och gamla stan, köpt fina örhängen och fascinerats av alla religiösa outfits som denna stad bjuder på.

Imorgon ska vi besöka Rabbis for human right och sedan bär det av mot Betlehem och Västbanken.

Bildet kommer inom kort när internett vill samarbeta!

Det här inlägget postades den November 22nd, 2014, 20:44 och fylls under Allmänt

One response to “Staden som alla vill ha”

1. Christina Siwertsson says:

Det låter fantastiskt och jag förstår att ni har många intryck. Det är intressant att följa er.