Liberec

Postat den 2nd December, 2012, 21:25 av

Hej igen!

Nu har ännu en vecka gått och jag har fått en massa ny erfarenhet. Det som varit lite tråkigt är att jag varit sjuk (och är till viss del fortfarande) , men jag har ändå kunnat gå till alla platserna och vilat kvällstid.

Jag har besökt ett boende för människor med olika funktionshinder. Det  låg en bit utanför Liberec och jag var glad att det inte var snö de dagarna då bussen knappast orkade ta sig upp för backarna. Här var det mycket aktiviteter för brukarna och jag var där i tre dagar så jag hann nog se det mesta.
Besökte även Rytmus vilket är en organisation som arbetar med att hjälpa människor med funktionshinder att skaffa ett arbete. Det var mycket intressant och jag fick vara med på ett möte där de gick igenom hur brukarna ska göra när de söker jobb via internet. Fick även åka ut och träffa några av brukarna som fått arbeten via Rytmus.
I lördags åkte jag och Jan ut till en stad i närheten av Liberec och besökte ett barnhem. Jag tycker det var intressant då vi inte harbarnhem i Sverige idag. De strävar efter att få så mycket familjekänsla som möjligt och har därför delat upp barnen i mindre grupper och därmed träffas inte alla barnen speciellt ofta.  I Tjeckien har man dock börjat på en avveckling av barnhemmen.  Några av ungdomarnajag träffade där passade på att öva sin engelska, fick även se några dans och sång uppträdande som de höll på att öva inför julen.

På alla ställen jag har besökt att människorna varit mycket trevliga och jag har fått se så mycket på de här två veckorna.
Imorgon börjar min långtids-praktik då jag ska vara på ett och samma ställe i två veckor. Det ser jag fram emot.

Här kommer lite bilder från veckan. Eftersom jag är oteknisk eller om programmet bara inte vill fungera för mig så kan jag inte minimera bilderna på bloggen utan fått göra det själv. Därmed kan ni inte se de större än så. Den sista bilden har jag fått skickad och den blev inte större än så här.

Workshop på boendet.

Musikrummet – de använder sig av musikterapi på boendet.

Saker som de gör på workshopen.

På Rytmys

// Teresa

Det här inlägget postades den December 2nd, 2012, 21:25 och fylls under Allmänt Tjeckien