Första skoldagen

05:58 by socionomstudenter
Första skoldagen

Social Work Department

Med nykammat hår och ryggsäckar spatserade vi pirriga mot Social work Department i onsdags förmiddag. Xiao Ling och några av våra klasskamrater mötte oss för att visa vägen till vår byggnad där vi ska ha alla våra lektioner.

Första lektionen introducerade Wei Wu Tan (Vivian) oss till viktiga delar av kinesisk kultur, vilket verkligen var roligt att få veta. Det är så många saker som vi undrar över om Kina så vi fick värdefull information. Vivian är läraren som är ansvarig för oss och hon är väldigt ödmjuk och snäll och hon verkar ha en god kontakt med sina elever, vilket vi tycker är bra, men också lite förvånde. Vi hade föreställt oss ett mer ojämlikt förhållande mellan lärare och elev, men det tycker vi inte alls med Vivian.

Vivian berättade också att det kommer vara ungefär 6 andra lärare som kommer undervisa i vår kurs. Sedan presenterade vi oss alla för varandra, vilket var skojigt, eftersom de flesta var väldigt entusiastiska och glada, både vi och våra kinesiska klasskamrater. De är väldigt vänliga och tar hand om oss så bra!

Efter lektionen

Social work Department

Efter lektioner gick vi till en av campusens (Old campus & New campus) restauranger tillsammans. Det är god mat, men det finns så mycket och vi vet inte alltid vad det är vi äter…och det är hetsigt i restaurangen och vi är så virriga när vi ska hämta mat…kanske för att det är så mycket människor och det går fort!

Matsalen

New campus restaurang

Andra skoldagen (torsdag) föreläste Jiang Qin (Joice) för oss. Hon är “lecture of department of Psychology”. Lektionen handlade om migration och konsekvenserna av detta för de “left-behind” children och “migrant children” in China. Detta är ett hett ämne och debatteras om och får mycket uppmärksamhet av Kinas “government”.

För att förstå detta aktuella social problem behöver vi veta om Kinas historia och om en reform som antogs på 1950-talet, som kallas “The hukou system”. Detta delade in Kinas befolkning i jumin (de som är födda i staden) och nonming (de som är födda på landsbyggden). Detta för att kontrollera befolkningen (som var mycket stor, och är än i dag;(1,4 billioner)). Eftersom det var lantarbetarena som försörjde stadsborna med råvaror så ansågs det omöjligt att allför stor del flyttade från landet in till städerna.

Detta system finns kvar än i dag i Kina och har fört med sig en rad social problem att forska kring och lösa. Det som är de huvudsakliga problemen med detta i dag är att människor från landsbyggden söker sig till städerna  främst av ekonomiska skäl, för att arbeta och tjäna pengar. Det “public finance system” bygger på och är uträknat från hur många som är registrerade som exempelvis stadsbor. Och utifrån hur många som beräknas vara registrerade som stadsbor i en stad, beräknas den budget som staden får för att tillhandahålla bland annat skolor, sjukhus och så vidare för sina invånare. Detta gör att alla de människor som migrerar från landsbyggden inte är inkulderade i stadens budget, och detta gör livet osäker och orättvist för dessa människor. När det gäller det migrerade arbetarnas barn, så är de utsatta, bland annat eftersom det finns svårigheter för dem att få gå i den lokala eller allmänna skola för dem. De är inte inräknade i utbildningssystemet i staden utan hör egentligen till den lokala skolan i deras hemort på lansbygden (rural areas). Därför kan barn vägras gå i skolan eller i vissa fall få tilllåtelse, men-mot betalning, vilket kan vara svårt då många migrationsarbetare redan har det knappt ekonomiskt. Därför väljer många föräldrar att lämna sina barn i hembyn, där de låter mor-eller farföräldrar ta hand om barnen. Detta medför i sin tur många problem  för dessa barn (left-behind children), som är utan föräldrar. Vi såg en film som var mycket rörande, där vi såg hur de övergivna barnen påverkades psykologiskt på många sätt… och frågan är vad som kommer hända med dessa kvarlämnade barn och även vad om kommer hände med de barnen som följer med sina föräldrar till städerna, men inte är inkulderade  helt i varken skolsystem eller andra skyddssystem, som försäkringar, olycksförsäkringar, arbetslöshetsförsäkring och många andra sociala förmåner.

Bland annat om detta berättade Joice för oss…intressant eller hur?

Fredag har vi en lektion.. sen är det helg..spännande vad vi ska hitta på då! kanske klättre eller utforska Fuzhou lite mer..vi ha mest sett Campus än så länge..vilket har gett oss galet många intryck och vi ser fram emot varje dag!

Hej så länge! (Ps. Amanda Sundberg skrev detta)

2 Responses to “Första skoldagen”

  1. Lena Thieu says:

    Hej!!

    Låter grymt intressant! Följer er på bloggen såhär på håll, ser fram emot täta inlägg.

    HEJA. 🙂

    /L

  2. Betty-Graze says:

    Hej på er!

    Ni verkar ha fått mycket nya intryck vilket brukar ta ett tag att smälta. Kul att ni trivs och blir väl omhändertagna. Intressant det om välfärden som ni beskriver och hur skyddssystemen fungerar men även om barnen som får vara kvar hos de äldre på landsbygden.
    Ja ni verkar som sagt ha fått en del information.

    Ha en trevlig helg och klättra inte för högt 🙂

    Kramar Betty