Srinagar

Postat den 6th May, 2016, 07:09 av

Återigen har vi haft mycket problem med internetanslutning, så därför kommer detta inlägg någon vecka försent.

Vår fjärde vecka på centret började med att vi åkte till en stad som heter Srinagar för att besöka ett universitet för socialt arbete. Srinagar ligger ca 3 h bilfärd från centret. Första dagen på universitetet höll vi en kort presentation om oss själva, om social arbete i Sverige och om socionomprogrammet på Linnéuniversitetet. Därefter hade vi diskussion tillsammans med studenterna kring socialt arbete. Mycket intressant att höra hur deras program är upplagt, och se skillnader jämfört med vårt.

Vår andra dag i Srinagar fick vi träffa Patchori, rektorn för institutet för socialt arbete. Därefter fick vi lyssna på en föreläsning om naturkatastrofen under monsunperioden år 2013 tillsammans med de indiska studenterna.

20160419_121958

På eftermiddagen tog några studenter med oss till ett museum om kulturen i Hamalaya. De visade oss även runt på olika campus. På kvällen köpte vi strumpor och skolväskor som vi ska ge till barnen i skolorna runt centret.

IMG_3158Miranda i en affär för att köpa strumpor till barnen.

Vår tredje dag i Srinagar var vi på universitetet för att återigen berätta om Sverige, det svenska systemet och om socionomprogrammet i Sverige. Denna gång inför en grupp med lärare och studenter. De hade många frågor att ställa. Även vi lärde oss mycket om Indien och hur det är att studera i Indien. I samband med detta hade vi en form av gruppdiskussion.

IMG_3163Miranda och Olaf tillsammans med studenter och lärare på universitetet.

20160419_131558Olaf, Devendra och en student vid ingången till universitetet.

Allt gott!

Hälsningar från Indien.