Avslutning med flickorna på Blossom House!

Postat den 11th December, 2017, 14:51 av

Dag 14:

Torsdag blev det en heldag på Blossom house för oss alla tre (Saara, Nathalie och Sara). Det blev mycket lek och lära känna flickorna. Vi hade med oss gummiband och pärlor som vi tagit med oss från Sverige, så det blev en del pysslande.

Dag 15:

Fredag hade vi ett studiebesök på SOS-barnbyar i Vietnam. Det var spännande! Det är som en liten oas mitt i Hanois kaos, där de byggt upp en liten ”by”. 200 barn bodde där och det kändes som en stor skillnad från Blossom House, det märktes att SOS-barnbyar har ett stort fungerande sponsornät, de verkade ha stora resurser. De hade fina lokaler med mycket material och leksaker, fin lekpark och flera hus gjorda av tegel.

Dag 16:

Lördag blev ingen ledig dag för oss utan en perfekt dag att få lite mer tid med flickorna på Blossom house när de inte var i skolan. Idag hade de bild hos en lärare. Fantastiskt duktiga på att måla och använda sin fantasi! Även jag (Saara) och Sara passade på att pröva på våra målarkunskaper.

Nu när vi har fått bli en del av flickornas vardag och har skapat en relation till dem så ville vi göra något för dem. Eftersom personliga saker inte verkar vara en självklar tillgång och pengar över till mer än mat och skola inte finns i överflöd så bestämde vi oss för att köpa julklappar. Dock så är det 16 tjejer och tre av oss, så vi sa att det är svårt att köpa något vettigt till alla 16. Vi vände oss därför till våra nära och kära, skapade ett facebooksevangemang och gav dem en möjlighet att bidra till tjejernas julklappar om de ville. Mitt i juletider så blev vi glatt överraskade och oerhört tacksamma för alla som skickade pengar, det värmde våra hjärtan!

Vi fick möjlighet att köpa fina julklappar, allt från handdukar, kuddar, tandkräm till dockor, dagböcker och smycken! Vi fick också över pengar till att bidra med olika saker till deras hem som glas, tallrikar, toalettpapper m.m.

Dag 17:

söndagen lyckades vi ta med oss alla grejer, vilket inte var en enkel match! Men med en riktigt stor taxi så gick det. Vi fick ett fantastiskt avslut med tjejerna. Pyssla, leka, laga mat, äta tillsammans, fira en liten julafton med tårta och julklappar. Det blev två 24/7 dygn för att lyckas fixa med allt, men deras glädje och skratt kommer vi alltid ta med oss.

Med vänliga hälsningar,

Saara Karlsson

Det här inlägget postades den December 11th, 2017, 14:51 och fylls under Vietnam Vietnam HT 2017