Andra veckan i Japan

Postat den 1st May, 2019, 07:11 av

Hej!

Nu har andra veckan i Japan passerat och den har innehållit bland annat studiebesök på ett museum, besök på en skola för elever med funktionsnedsättningar och ett seminarium på universitetet i Osaka.

Muséet vi besökte heter Kobe earthquake memorial park och har skapats till minne av jordbävningen 1995. Jordbävningen tog över 5000 liv och förstörde tiotusentals hem i Kobe. Vi fick en rundtur av guide som pratade engelska, hon hade själv upplevt jordbävningen och berättade allt om händelsen men också om det preventiva arbetet som utvecklats sedan det hände.

En bild från muséet

3D bio på muséet

Skolan som vi besökte var en skola för enbart individer med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Detta tyckte vi var lite konstigt eftersom att det inte finns något motsvarande i Sverige, där går alla på samma skola. Vi frågade personalen vad anledningen till uppdelningen var och då svarade de att elever med funktionsnedsättningar ofta blir exkluderade i “vanliga” skolor. Skolan hade runt 200 elever och vår uppfattning var att det fanns gott om lärare också. Vi fick gå runt i olika klassrum och se vad eleverna gjorde, lektioner de hade var bland annat bild, gymnastik och annat kreativt för motorikens skull.

På onsdagen åkte vi till Osaka för ett seminarium med andra studenter och en professor som själv har pluggat en del av sin utbildning i Sverige. Vi hade förberett varsin presentation kring vår VFU i Sverige som vi fick hålla för studenterna och därefter fick de ställa frågor. Det är stort fokus på äldrevård i Japan och det märktes även här då de nästan alla studenter sa att de studerade äldrevård eller att det var deras största intresse. Efter vår presentation höll professorn en föreläsning där hon visade upp jämförelser mellan Japan och Sveriges äldrevård. På kvällen hade de anordnat ett welcome party för oss och några nya elever på universitetet, där fick vi mingla runt med studenterna och äta massa god mat som de bjöd på.

Utöver praktiken har vi hunnit åka till Himeji och Nara. Himeji är en stad som är känd för sitt samurajslott, tyvärr kom vi några dagar för sent och missade körsbärsblomningen men det var väldigt vackert ändå!

Vid ingången till Himeji

Samurajslottet i bakgrunden

Nara är en mindre stad som är känd för Nara Park, en park där det bor massor av tama rådjur. Eller de var tama fram tills att vi köpte crackers till dem och de blev helt vilda och började jaga oss.

Nara Park

Just nu sitter vi på ett café med wifi och pluggar/bloggar! Vårt wifi i lägenheten fungerar knappt och det är ändå skönt med lite omväxling.

Caféplugg

/Daisy, Lisa, Lovisa & Enisa