Fjärde veckan i Vietnam

Postat den 14th May, 2019, 14:19 av

Hejsan!

Under vår fjärde och sista vecka av VFU-Utland består mestadels av praktik på en och samma organisation, Hagar International. Det är en organisation som arbetar med kvinnor och barn som har varit utsatta för trafficking, våld i hemmet eller sexuella övergrepp. Där fick vi förra veckan en desk research uppgift som vi redovisar sista dagen. Vi har fått föreläsningar i T.I.C (Trauma Informed Care) och haft lunchmöte med två handläggare där vi fick ställa frågor om deras arbete.

Vi har också besökt en organisation som heter Blue Dragon som arbetar med gatubarn och unga som varit utsatta för trafficking. Vi blev visade runt av en kille som själv varit gatubarn, som var med i uppstarten av Blue Dragon och som nu själv har jobbat på organisationen i 10 år. De har flera olika aktiviteter för ungdomarna, som är från 10 år och uppåt. Han berättade att de varje kväll från kl 21 går ut i centrum för att hitta gatubarn och skapa en relation till dem. Han berättade också att de samarbetar mycket med andra organisationer eller myndigheter som också ofta stöter på gatubarn eller offer för trafficking, som poliser och taxichaufförer.

Här ser ni deras gympasal där de bland annat har aktiviteter som karate och dans. På väggarna hänger tavlor som barnen själva har gjort. De erbjuder även matlagningskurser, studiebesök på arbetsplatser, hjälp med att hitta rätt utbildning, samtal med psykologer, juridisk hjälp osv osv.

Här visar vår guide upp ett foto på de som först startade, men den australiensiska lärare som först grundade organisationen efter att han lärt ut engelska för de andra gatubarnen på bilden, på ett café. Grundaren är fortfarande bosatt i Hanoi.

I helgen var vi hembjudna till en av våra lärares hus på middag. Med på middagen var hennes man, hennes två små döttrar, varav den ena bara några veckor gammal, och två vietnamesiska studenter. De bjöd på flera olika klassiska vietnamesiska rätter och vi fick oss både ett gott skratt och en smakupplevelse. Vi var oerhört tacksamma för denna lyxiga toppenkväll!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda, Emma, Stina och Elvira