Tredje veckan i Japan

Postat den 16th May, 2019, 03:34 av

Hej Hej! Här kommer en liten sen uppdatering om vår tredje och sista vecka i Kobe. Denna veckan var det Golden week i Japan som består av en rad närliggande helgdagar. Golden week infaller varje år, men just detta året är väldigt speciellt då Japan ska gå in i en ny kejsarepok kallad ”reiwa” som betyder harmonisk fred. Den 30 april blev 85-årige Akihito den första kejsare att abdikera på över 200 år och kronprins Naruhito blev därmed landets nya kejsare. Den nya eran firas med en mycket ovanlig tio dagars ledighet.

Veckan bestod mest av möten med olika professioner inom socialt arbete och vi har på så sätt fått en klarare bild av de olika yrkespositionerna. Vi har bland annat träffat enhetschefer (managers) för de olika verksamheterna inom Olympia, samt Care managers som motsvarar vad en handläggare gör i Sverige. Vi tyckte att dessa möten var intressanta då vi alla fyra var hos en handläggare/socialsekreterare under vår praktik i Sverige.

Vi var på international peace festival i Kitano tillsammans med Tsukasa och hans dotter. Representanter från flera olika religioner möttes och bad tillsammans för världsfred. Efter det var det underhållning i form av dans och musik och vi hann även med en liten rundtur i området.

Vi blev också hembjudna till vår handledare Yoko och hennes man. Dem hade ordnat en massa vegetarisk mat till oss som vi verkligen uppskattade. Det var även kul att se hur en vanlig japansk familj kan bo.

På vår sista praktikdag i Kobe höll vi en presentation om våra upplevelser från våra 3 veckor i Japan. Vi pratade om likheter och skillnader mellan Sverige och Japan när det kommer till socialt arbete och kulturella aspekter. I publiken satt flera av de anställda på de verksamheter som vi har besökt, samt en del brukare. Det kom även några studenter som vi tidigare träffat under ett besök på universitet i Kobe där Tsukasa undervisar.

Efter vår presentation var det dags för farewell party. Vi blev bjudna på buffé på en restaurang tillsammans med personal från Olympia. Vi har under de tre veckorna i Kobe blivit väldigt väl bemötta och omhändertagna av alla som jobbar inom Olympia. Med det så tackar vi för oss och drar vidare till Tokyo för ytterligare tre dagars praktik.

Det här inlägget postades den May 16th, 2019, 03:34 och fylls under Japan