Japan, Tokyo

Postat den 31st May, 2019, 13:18 av

Här kommer bilder från de fem dagarna som spenderades i Tokyo!

Första dagen mötte vi upp professor Chino Yabunaga och en student från Toyo university för att tillsammans besöka ett skyddat boende för kvinnor med barn, likt kvinnojourer i Sverige. Verksamheten bestod av 10 lägenheter som en kvinna tillsammans med sina barn får bo i upp till 2 år, om hon tidigare blivit utsatt för våld och därmed är i behov av skydd och stöd. Boendet fokuserade på att hjälpa kvinnorna till ett självständigt liv genom att ge dem möjligheter till arbete eller stöd till vidareutbildning.

Vi åt sedan Lunch tillsammans med Chino och studenten från universitetet, på en traditionell Japansk restaurang.

På eftermiddagen var vi med på Service learning practiicum class på Toyo University där vi blev indelade i små grupper för att prata om vad vi gjort under golden week. Eftersom vi fyra har haft praktik under helgdagarna fick vi främst prata om våra upplevelser av det sociala arbetet. Efter diskussionerna i smågrupperna höll eleverna korta presentationer om japans omsorg om funktionsnedsatta. Eftersom eleverna inte läser programmet för socialt arbete var det ganska grundläggande fakta, men mycket av det som sades stämde överens med vad vi upplevt under praktiken i Kobe.

Efter lektionen träffade vi några elever som visade oss runt på universitetet. Det mest häpnadsväckande var nog deras rooftop med utsikt över staden. Mycket fint!

Ett besök på bunkyo-city social welfare council & Fumicom som är uppsökande verksamheter för att tidigt förhindra att människor i stadsdelen blir socialt exkluderade. Deras slogan är “step in”, därav vår posering.

Vi åkte sedan vidare tillsammans med två studenter från universitetet, till kaname-cho house, youth center. Det är en verksamhet dit ungdomar som har sociala svårigheter kan komma och hänga tillsammans med personal och andra ungdomar. Många av ungdomarna är så kallade “hemmasittare”, så verksamheten fungerar som ett slags mellanled för att ungdomarna i framtiden kanske vill påbörja studier igen. Syftet är att de kan träna upp sina sociala färdigheter i en mer naturlig miljö.

Sista dagen av vår praktik i Japan höll vi en presentation för professor Chinos klass på Toyo University. Vi pratade om våra upplevelser av landets sociala arbete och vi fick även svara på frågor från eleverna.

Lite bilder från storstaden…

Utsikt från Tokyo Metropolitan Government Building

Tokyo Skytree

Nakamise shopping street i stadsdelen Asakusa