Första veckorna i Sydafrika!

Postat den 6th February, 2020, 10:39 av

Sedan 19 januari har jag, Anna, varit i Kapstaden, Sydafrika för att göra halva min praktik av min 5:e termin på socionomprogrammet i Växjö. Den andra halvan kommer vara förlagd i Sverige. När vi hade introduktion angången praktiken var det självklart att förlägga viss dig utomlands, dels för att få erfarenhet av något annat än hur socialt arbete fungerar i Sverige. Jag har tidigare varit i Sydafrika på olika resor, så när chansen fanns att åka, fanns det ett stort intresse att se mer hur det sociala arbetet fungerar här.

Jag åker genom en svensk/ sydafrikansk organisation som heter African Sunrise. De hjälper till att placera ut svenska studenter på olika praktikplaster omkring Kapstaden.

Jag kommer under min tid här att ha min VFU på en organisation som heter Loaves and fishes. Det är ett härbärge för hemlösa, med visionen att de ska följa tolvstegsprogrammet för alkolister. Kortfattat skulle det kunna förklaras ur svensk synvinkel, ett HVB inom missbruksvården.

Under praktiken här kommer jag att ha Riana som handledare, som jobbar som social worker på Loaves. Jag kommer att jobba med kvinnorna som bor på boendet och hålla individuella samtal med dem, samt ha några gruppsamtal med.

Hittills har jag varit med på flera klientmöten, fått förklarat hur socialtjänsten fungerar i Sydafrika och vilka organisationer som samverkar med Loaves. Det har varit mycket att ta in, men även väldigt lörorikt.

Jag ser framemot en tid med många givande samtal, många olika personmöten, en och annan kulturkrock men även mycket lärdom!

Det här inlägget postades den February 6th, 2020, 10:39 och fylls under Sydafrika