VFU i Nya Zeeland

Postat den 28th September, 2023, 08:45 av Socionomstudent

Hej!

Vi heter Mikaela och Gabriella och är just nu i Nya Zeeland för att göra 7 veckor av vår VFU här. Efter en 35 timmars lång resa så landade vi den 25 augusti i Auckland, taggade, redo (om än lite trötta efter resan dock) för att äntligen få se landet, möta Kiwis (invånarna) och mest av allt att få börja praktisera! 3 dagar efter vår ankomst började vi vår praktik på Stand Children’s Services Tū Māia Whānau.

Stand arbetar med utsatta barn som är mellan 5–12 år gamla samt med deras familjer. Vi befinner oss i deras children’s villages i Half Moon Bay, Auckland och hit kommer barnen för att få individuell hjälp och stöd beroende på vad just deras behov är.

Då skolan har ett samarbete med organisationen sedan tidigare så fick vi information om Stand via universitetet. Vi båda är intresserade av att arbeta med barn i framtiden och såg detta som en unik och spännande chans att få erfarenhet inom arbetet med barn och familj. Men förutom det så är främsta anledningen till att vi sökte praktik just här möjligheten att göra halva praktiken ”på golvet” i det behandlande arbete med barnen samt halva praktiken med socialarbetare som bedömer, utreder och stöttar familjerna och barnen.

Vi hade som sagt helgen ledigt innan vi började vår praktik, det var precis lagom för att vänja sig vid tidsskillnaden och att ”bo in oss” i vårt nya hem. Vi fick ett varmt mottagande av Stands Regional Manager Pene som hämtade oss på flygplatsen och som sedan hjälpte oss att komma till rätta. Vi hyr nämligen boende av verksamheten, normalt brukar de hyra ut denna delen till familjer som har barn på Stand men då det var ledigt under vårt besök så fick vi hyra det. Mycket smidigt för oss!

Första veckan på praktiken bestod av att läsa deras On job learning manuals, detta är ett flertal manualer som alla nyanställda behöver gå igenom för att få kunskap om arbetsplatsen och det arbete som utförs här. Eftersom vi precis haft sommarlov och inte var beredda på att börja med att ”plugga” åtta timmar om dagen i en vecka så blev vi lite smått förvånade, men det fanns mycket lärorikt om teorier som arbetet grundar sig i, hur man arbetar säkert och om arbetet med barn och familj i stort vilket självklart är intressant.

Det kommer ett nytt inlägg om våra tre första veckor på golvet snart, så vi hörs igen!

Kram!

Det här inlägget postades den September 28th, 2023, 08:45 och fylls under Allmänt Nya Zeeland