lÀs och lÄt dig inspireras

3 veckor med Therapeutic Care and Education teamet!

Postat den 3rd October, 2023, 05:00 av Socionomstudent

Hej igen! 🙂
Efter introduktionsveckan var det dags att kliva in i rollen som observatör i Therapeutic care and education team, det vill sĂ€ga teamet som arbetar med barnen dagligen. Deras huvuduppgift Ă€r att stötta barnen i deras dagliga rutiner och att bygga relationer med barnen under sin tid hĂ€r, att effektivt engagera och motivera barnen samt att ge dem en traumainformerad vĂ„rd som hjĂ€lper dem i deras Ă„terhĂ€mtning och förbĂ€ttrar deras vĂ€lbefinnande. Barnen bor hĂ€r i children’s village söndag kvĂ€ll till fredag morgon under fem veckor (normalt Ă€r en intagning fem veckor, men vissa speciella intagningar Ă€r tvĂ„ veckor i stĂ€llet).
Under dagarna Ă€r barnen ofta bĂ„de i “the village” men Ă€ven pĂ„ olika slags utflykter, vi har bland annat Ă„kt till olika parker och varit i simhallen med barnen.

Det har varit intressant att se dem i olika situationer pÄ olika stÀllen och hur personalen hanterar detta beroende pÄ vart man Àr, hur mÄnga barn som Àr med och hur mÄnga i personalen som befinner sig pÄ plats.
Vi har jobbat bÄde AM- och PM shifts, vilket har gjort att vi har fÄtt se frÄn vÀckning fram till lÀggdags. Skiften har skiljt sig Ät en hel del, vilket har gjort att vi lÀrt oss mycket frÄn de olika i personalen och genom att se olika rutiner med barnen. Vi var med om otaliga situationer dÄ barnen befann sig i fight, flight or freeze och för oss var det lÀrorikt att se hur personalen hanterar barnen i detta tillstÄnd utefter varje barns individuella behov. Vissa situationer och beteende kan vara vÀldigt utmanande, men det Àr samtidigt det som Àr mest lÀrorikt.

Överlag har det varit tre intensiva veckor dĂ€r vi bĂ„da lĂ€rt oss en hel del. Framöver kommer vi att vara de tre sista veckorna hos socialarbetarna, vilket skiljer sig vĂ€ldigt mycket frĂ„n att arbeta pĂ„ golvet med barnen. Vi Ă€r exalterade att se bĂ„da sidorna av ett village intake!

Vi hörs!

Det hÀr inlÀgget postades den October 3rd, 2023, 05:00 och fylls under AllmÀnt Nya Zeeland