Första dagarna i Israel

Postat den 17th November, 2014, 16:34 av

IMG_5750Dome of the rock2014-11-17

Ja nu var resan igång på riktigt! Efter tre intensiva dygn är jag helt laddad på de kommande veckorna, men även galet trött i huvudet efter alla intryck.

Resan ner gick fint, med mellanlandning i Istanbul. Första dygnet bestod av häng i Tel Aviv med min syster som också är nere en vecka i sitt arbete. Eftersom det var lördag var det mesta stängt då Judendomen har Shabbat fredagskväll till lördag kväll. Men vi hade det härligt ändå med sol och 23 graders värme, strandäng, god mat och kvalitets tid.

I söndags tog jag bussen från Tel Aviv till Jerusalem, det tog sin lilla tid då söndag här är som måndag hemma och alla ska till jobbet och till militären, plus att de var säsongens första regn, alltså kaos i trafiken. Jag kom fram tillslut och mötte upp resten av res gänget på Ossim Shaloms kontor nära Jerusalem Central Bus station. Vi fick under förmiddagen information om deras organisation och även en föreläsning kring landets historia och konflikten. Ossim Shalom är en NGO som översatt heter Social workes for peace. De arbetar i olika samhällen med aktiviteter för utsatta grupper, de försöker arbeta mycket dialogiskt mellan palestinier och israeler, med fokus på mer interaktion, kunskap och förståelse för varandra. På kvällen var vi hemma hos en av personerna från Ossim Shaloms hem i en förort till Jerusalem. Väldigt god mat, fint hem och trevliga människor. En kväll fylld av intressanta matupplevelser och diskussioner.

I dag måndag har vi varit i Old Jerusalem för en rundvandring längst den kristna tron och Jesus korsfästelse med bland annat besök i Holy Sepulcher, den heligaste av kyrkor där det sägs att Jesus korsfästes och begravdes. Vi besökte även två olika dagcenter för handikappade i östra Jerusalem som gick under en NGO som heter Elwyn Elquds. Väldigt intressanta besök med rundvandring och möte med klienterna, samt diktioner om arabers situation i östra Jerusalem och hur handikappomsorgen fungerar i Israel. Dessa dagcenter tog emot vuxna som efter färdig skola vid 21 års ålder måste vara på dagcenter som beslutas av [Shoun] som är som Israels variant av socialtjänsten. De hade olika varianter av som stationer där de gjorde olika aktiviteter. Exempelvis så har de ett kök där de gör mat till skolor och ålderdomshem, de packar bestickpacket till restauranger med mera. De har även sjukgymnaster och olika pedagoger som fokuserar på individernas olika behov, exempelvis talpedagog.

Imorgon är det fler studiebesök på spännande organisationer!

På återseende!
Elin

Det här inlägget postades den November 17th, 2014, 16:34 och fylls under Allmänt