Första veckan avklarad i Nya Zeeland

Postat den 23rd January, 2015, 04:59 av

Hej!

Vi är tre tjejer som går Socionomprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö. Vi heter Linda, Nohaddra och Rebecca. Vi har precis gått in i termin 5, vilket för oss innebär VFU. Första delen av vår VFU spenderas i Auckland, Nya Zeeland. Vi är här i 7 veckor, varav ca 5,5 veckor är praktik och slutligen får vi en välförtjänt semester. Anledningen till denna semester är att vi arbetar 5 dagar i veckan istället för 4 som egentligen är planerat, detta för att vi ska kunna vara lite lediga i slutet och se oss omkring i detta fantastiska land som just nu har sommar.

Idag har vi varit i Nya Zeeland i en vecka. Vår praktikplats heter Stand for Children och är en organisation som riktar sig till barn mellan 5-13 år som är socialt utsatta och har olika svårigheter. Det kan exempelvis vara barn med alkoholiserade föräldrar, barn med funktionsnedsättningar och barn  som på något sätt utsätts för våld. Hit kommer barnen och stannar i 4-5 veckor och bor i olika så kallade whares (uttalas fares) som är detsamma som barnens boenden. Barnen är indelade i tre olika whares; Pohutukawa är för alla flickor, Rata är för de yngre pojkarna och Rimu är för de äldre pojkarna. Medan de bor på Stand så går de i skolan, en skolverksamhet som är en del av organisationen och som ligger tillgänglig precis vid boendet. På Stand arbetar även socialarbetare som utreder barnens behov,  har kontakt med familjerna och gör hembesök för att bedöma barnens situation.  Vi kommer under våra VFU-veckor att arbeta i alla dessa delar av organisationen, dvs. boendet, skolan och med socialarbetarna.

Vår praktik började i måndags med att vi träffade chefen för personalen på boendedelen. Hon frågade oss vad vi vill ha ut av vår praktik och visade oss runt i de olika utrymmena på Stand. Huvudbyggnaden består av kontor och arbetsplatser för personal, barnens olika whares, kök- och matsal, en liten klinik där en sjuksköterska är i tjänst, en gympasal, en spelhall och en liten inglasad uteplats. Det finns även en del i huvudbyggnaden där föräldrar till barnen kan komma på besök och ha möjlighet att övernatta. På gården finns det en lekplats för barnen att vara på och ett förråd med diverse spel- och lekutrustningar. Där finns även en hinderbana, men vi fick veta att ingen i personalen har utbildning för den ännu, och då får den inte användas. På andra sidan gården ligger skolbyggnaden, men den har vi inte fått möjlighet att besöka invändigt ännu då barnen fortfarande har sommarlov. Dock fick vi veta att skolverksamheten är indelad i tre klasser med tre lärare. Klasserna är blandade, inte bara utefter barnens ålder utan även utifrån deras mognad och tidigare kunskaper.  Efter rundvandringen började det göras i ordning inför att barnen skulle dyka upp. Barnen välkomnades av all personal på Stand med en liten ceremoni som innefattade sånger på Mauri-språket och presentation av personal. Även vi studenter blev välkomnade och fick presentera oss själva. Veckan som har gått har varit en så kallad “Holiday-week”, som innebär att barnen enbart är på Stand under en veckas tid, delvis för att få uppleva roliga aktiviteter som de annars kanske inte får möjlighet till, men också som avlastning för deras vårdnadshavare.

Vi blev tilldelade var sin Whare som vi sedan fått vara i under veckan som gått. Eftersom det var en “Holiday-week” var barnen uppdelade på ett annat sätt än vanligt. De yngre flickorna fick vara i Rata-Whare som Rebecca blev tilldelad. De äldre flickorna fick vara i Rimu-Whare där Linda fått vara under veckan, medan Nohaddra varit i Pohutakawa-Whare med killarna. Eftersom barnen inte går i skolan denna veckan har de istället fått hitta på aktiviteter under både för- och eftermiddagarna. Några aktiviteter barnen fått göra är åka och bowla, åka till stranden/simhallen, gå på zoo, åka skridskor och cykla BMX. Då vi enbart valt att gå morgonpass denna veckan (6.30-15) har vi bara deltagit under aktiviteterna på förmiddagarna.

Vi  har upplevt veckan som väldigt rolig och spännande, men samtidigt har det varit mycket ny information att ta in. Schemat har varit fartfyllt och vi har haft mycket att göra på morgonpassen och med de rutiner som barnen har. Eftersom detta är vår första vecka här på Stand har vi inte blivit tilldelade några större uppgifter utan denna veckan har främst ägnats åt observationer.  Vi har även fått testa på att skriva dagliga observationer på barnen (detta görs varje dag och för varje barn), där personalen skriver några rader om hur varje enskilt barn har skött sig, om det uppstått några incidenter och om de har gjort sina mahi (som är Mauri, och detsamma som dagliga sysslor som roterar för barnen, detta kan vara att ta ut sopor, dammsuga, torka av bord och stolar, städa undan på bänkar etc.).

Vi får nu ta en ledig helg innan vi påbörjar nästa vecka som är Educationweek. Hoppas ni som läst har det bra och att ni funnit det intressant.

/Linda, Nohaddra och Rebecca

Utanför Stand

10945793_10205589401233817_1543967077_n

På zoo med barnen