Andra veckan på Stand

Postat den 29th January, 2015, 04:08 av

Nu har andra veckan på praktiken snart gått och den här veckan har det varit “training-week” som har inneburit planeringsdagar och utbildning i NCI (Non-violent Crisis Intervention) som handlar om hur vi som personal kan hantera utåtagerande barn och hur vi kan förhindra att våldsamma situationer uppstår. Vi har även fått göra så kallade manuals vilka är styrdokument för organisationen och till dessa har vi fått svara på tillhörande frågor, detta för att vi ska få en insikt och förståelse för hur verksamheten fungerar, hur den uppkommit och för vilka mål de arbetar efter.

Verksamheten har genomgått en omorganisering till det nya året vilket bland annat har medfört att de delat in personalen i nya grupper, för varje whare (som ju var de olika boendedelarna på Maori). Det är även meningen att de nu ska rotera mellan alla tre whares för att få en vidare syn över alla barngrupper. Vi fick även veta att de i verksamheten ska försöka jobba mer integrerat, grupper emellan, exempelvis att de utredande socialarbetarna ska försöka vara nere på boendedelen ibland för att få en bild av hur barnen är i den miljön.

I tisdags presenterades de nya grupperna och vi blev tilldelade varsin grupp att vara i, vilket blev samma whares som vi var i förra veckan. Under dagen hade vi teambuilding och aktivitetsplanering, vår roll blev att observera och komma in med nya ögon samt ge åsikter. Vi fick veta att personalen varje termin går igenom teambuilding och NCI-training för att hålla sig uppdaterade med de teorier som används i arbetet. Nu idag har vi fått paddla kajak eftersom det är något de gör med barnen under terminerna, och det är därför viktigt att all personal kan delta under paddlingen och är medvetna om säkerhetsriskerna. Imorgon kommer vi arbeta hela dagen med resterande manuals. Det finns fyra stycken; En introduktion (som vi gjorde idag), en för hälsa & säkerhet, en för barn och familj och den sista är för barn som vårdas utanför hemmet.

Idag fick vi veta att vi kommer vara i skolverksamheten nästa vecka, veckan därpå kommer vi att vara på boendedelen igen i ca en och en halv vecka, och slutligen kommer vi att vara med de utredande socialarbetarna en vecka. Vi tycker det känns bra och intressant att få vara med i alla olika delar av verksamheten för att kunna för en bättre överblick av hur organisationen fungerar från alla olika vinklar.

/Linda, Nohaddra och Rebecca

10944692_774254219315284_997743143_o

10957975_10205627657990212_725583474_n

Det här inlägget postades den January 29th, 2015, 04:08 och fylls under Nya Zeeland