Frankston High School and the wellbeing team
Postat den 2nd February, 2015, 03:38 av
G´day mate!
Jag heter Lisa Farquhar och läser till socionom på Linnéuniversitetet i Växjö. För den verksamhetsförlagda utbildningen i termin 5 har vi socionomer privilegiet att göra vår praktik utomlands.
Eftersom jag har en pappa som är Australiensare och bor i Melbourne, Australien, tog jag chansen att själv leta efter praktikplats i detta fantastiska land down under! Efter hårt jobb av letande hittade jag tillslut Frankston High School. Det är en kommunal högstadie/gymnasie-skola på ca 1700 elever från åldrarna 12-18 år. Nästan i alla skolor i Australien bär elever skoluniform vilket de även gör på Frankston High School.
På skolan finns det ett Wellbeing Team som ansvarar för elevers välmående och hälsa och jag kan tänka mig att det kan jämföras som en kuratorstjänst i Sverige. Inom detta team finns det en psykolog som heter Michelle och två socialarbetare, Linda och Kirsten, och i detta team kommer jag att ingå i och göra min VFU. Till exempel kan det handla om att möta ungdomar i olika situationer som kan uppleva svårigheter i vardagen, ungdomar med riskbeteenden eller ungdomar med problematiska familjesituationer.
På min första dag fick jag träffa min handledare Kirsten som visade mig runt på skolan och förklarade lite av de arbetsuppgifter som wellbeing teamet har. Intrycket jag fick av min mentor Kirsten och av personalen på skolan blev en positiv överraskning. Alla var väldigt trevliga, glada och positiva. Jag kände mig välkommen. Kirsten förklarade att wellbeing teamet arbetade med allt från att samtala med elever och familjer, planera skolprogram för elevers välmående och kontakta verksamheter som arbetade för ungdomars välmående. Tillsammans med Michelle och Linda planerade vi in olika aktiviteter och program för eleverna, exempelvis breakfastclub, strenght programs, hang out programs och health week där vi kommer att presentera och utbilda eleverna i hur man kan hantera depression och ångest. Kortfattat fick jag veta att skolan bedrev ett program som heter Hands on Learning vilket kan erbjudas en gång i veckan för att involvera elever som intresseras av praktiskt arbete. Hands on Learning kan även vara ett sätt att få elever att återskapa en relation till skolverksamhet efter att ha lämnat skolan av olika skäl.
Kirsten och de andra i wellbeing-teamet tog med mig till Headspace som är en organisation som har störst fokus på ungdomars psykiska hälsa och välmående. Skolan och organisationen Headspace har ett nära samarbete för att elever ska får hjälp utanför skolan och bland annat få möjlighet att prata, träffa läkare, utbildningssupport, alkohol- och drogsupport och möjlighet att ingå i olika ungdomsgrupper. Jag vill läsa mig mer om Headspace för det verkar vara en jättebra organisation som är till stor hjälp för ungdomar!
Nedanför kan ni läsa om andra verksamheter som skolan kontaktar vid behov. Detta kan vara intressant för dig som socionomstudent som funderar på VFU i Australien, det kanske finns möjlighet att göra praktikplats inom den verksamhet du tycker är intressant.
Oakwood School
Denna skola är för de studenter som av olika skäl avbrutit sin skolgång, ofta av problematiska bakgrundsfaktorer. Bland annat kan det röra sig om tidigare upplevt trauma, våld och svåra familjesituationer. Ofta har eleverna hoppas av skolan på grund av kronisk ångest eller av inlärningssvårigheter. Tanken med denna skola är att ge sårbara studenter en ny chans att skapa en relation till en lärare och få arbeta i mindre klass. Mottot på skolan är lärande, respekt och Empowerment. Mer om skolan finns på deras hemsida: http://www.oakwoodschool.vic.edu.au
Child protection Services
Det är child protection som bär det gemensamma ansvaret för att barn och ungdomar växer upp under trygga förhållanden tillsammans med familjer, kommunen och staten. Precis som i Sverige har vissa porfessionella anmälningsskyldighet när ett barn far illa och i Melbourne är det till Child protection som denna anmälan görs. Deras huvudsakliga uppgift är sedan att utreda om barnet riskerar att fara illa, vägleda och hjälpa barn och familjer med andra insatser, utreda omhändertagande av barn och se till barnets bästa. Mer information finns på deras hemsida: http://www.dhs.vic.gov.au/for-individuals/children,-families-and-young-people/child-protection
ELMHs (Early in life Mental Health Service)
Detta är en organisation som hjälper unga människor som upplever emotionella, mentala eller beteendemässiga svårigheter. Beroende på individens unika situation finns olika hjälp att få vilket ni kan läsa om här: http://www.monashchildrenshospital.org/page/Kids_and_Teens/Specialist_Services/Child_and_adolescent_psychiatry/
Child FIRST
Child FIRST i Frankston, Mornington Peninsula är en del av Family Solutions (familjelösningsprogram) som erbjuder support och rådgivning till familjer och professionella, en hjälp för att kunna identifiera individen och familjen svårigheter och är även en länk till att ta kontakt med vidare hjälpverksamhet. Family Solutions erbjuder familjerådgivning, support, samtalsgrupper, föräldragrupper, föräldraträning etc. Deras hemsida är: http://www.connections.org.au/?gclid=CIGf5MuRwsMCFQuVvQodGhoA1w
PenDap
PenDap är en organisation för indivder som upplever svårigheter relaterat till alkohol och droger. På deras hemsida kan man hitta hjälpmetoder och deras kontaktuppgifter. Jag läste bland annat om hur en person kan sätt upp mål som är S.M.A.R.T och om Brainstorming som är ett sätt att tänka ut kreativa lösningar för att hantera sin situation. Klicka in på sidan om ni är intresserade: http://www.cautiouswithcannabis.com.au/ProvPenDAP.html
En sak som skiljer sig avsevärt från den svenska skolan (i alla fall från min) som jag tänkte på och som jag tidigare nämnt är att eleverna bär skoluniform. Det finns en uniformpolicy på Frankston High School som beskriver att alla elever måste bära sin uniform till skolan utan undantag. Detta gäller skor, strumpor, byxor/kjol, skjorta, klänning och ryggsäck. För gymnastik ha de även där speciella uniformer. Ingen av eleverna får ha smycken eller bära smink under skoltid. De får heller inte ha några ”extrema hårfrisyrer” vilket policyn bland annat nämner är dreadlocks, rakat huvud, onaturlig hårfärgning etc. Sådana är reglerna och de gäller för alla. Det finns även dresscodes för lärarna som ska klä sig alldagligt propert som är lämpligt för undervisning. När lärare arbetar ute skall de föregå med gott exempel genom att bära hatt, solglasögon och solskyddsfaktor.
Jag har vant mig vid tanken av dessa regler och anser att det finns båda positiva och negativa sidor av dessa. De positiva är ju att alla elever är jämlikar i sina uniformer och att reglerna gäller för alla. Dock visade det sig finnas problem med uniformerna eftersom de även är ganska dyra och att vissa elever hade svårt att lösa det av ekonomiska skäl. Kirsten berättade att det fanns secondhand uniformer som de hade och delade ut till de elever som behövde dem. Detta eftersom att man blev hemskickad om man inte hade den rätta uniformen på sig och på så sätt missade skolundervisning.
Det är mycket som far runt i mitt huvud för tillfället, speciellt nya termer och begrepp på engelska men också hur olika ungdomarnas situation ser ut. Imorgon tar jag mig ner mot Frankston igen för att uppleva ännu en veckas VFU. Jag kommer bland annat att få följa med Kirsten på ett hembesök till en student som av olika anledningar avböjt sin skolgång. Allt är väldigt spännande, lärorikt och intressant.
***
Jag åkte ner ett par veckor innan praktiken tog fart och tänkte delge lite av bilderna tagna från min resa hittills. Det är bland annat bilder från Gold Coast, Byron Bay, Sydney och såklart Melbourne.
/Lisa
Det här inlägget postades den February 2nd, 2015, 03:38 och fylls under Australien