HIMAD

Postat den 20th November, 2013, 08:22 av

Hej hej!

Vi har idag haft en lugn förmiddag och planerat lite inför kommande workshop (vår andra) på torsdag. I eftermiddag ska vi åka och träffa en organisation som stickar och handarbetar för att försörja sig.

I förra veckan var vi och besökte HIMADs kontor i Gopeshwar och fick träffa Umashankar, en socialarbetare som jobbar med sociala problem här i området. Han berättade om HIMAD som organisation och hur de jobbar. Här får även ni ta del av det:

HIMAD (Himalayan Society for Alternative Development) grundades 1996 av bland annat Dr D.S Pundir som är socialarbetare. De hade en idé om att vara ett komplement till hur den offentliga organisationens hanterar sociala frågor. De letade efter sponsorer till 1998. Sedan dess har de blivit sponsrade av bland annat UNICEF och svenska ABC (http://abcsweden.org/). Organisationen är uppdelade i General Board, Governing Board och Core Board. I General Board sitter alla medlemmar i HIMAD och de träffas en gång per år för att välja Governing Board. I Governing Board sitter sju personer och de har poster som t ex president, vice president, secretary osv. Deras uppgift är att mötas och diskutera inriktningen för organisationen och vilka typer av projekt de ska ha i byarna. Besluten som fattas av Governing Board implementeras sedan av Core Board. I Core Board sitter 8 personer och dessa arbetar praktiskt med socialt arbete i byarna.

För tillfället jobbar HIMAD bara med barns rättigheter, men eftersom så många olika sociala problem för vuxna berör barn jobbar de mycket med olika typer av problem. De börjar med att dela upp en by i barngrupp, ungdomsgrupp, mansgrupp och kvinnogrupp och har ett möte med barngruppen. Under det mötet pratar de om rättigheter och talar mycket med barnen i byn. På så sätt kan de genom analys av samtalet få reda på vilka sociala problem som människor i byarna har och som påverkar barns rättigheter mycket. Exempel kan vara arbetslöshet, alkoholism, ingen kännedom om människors lagliga rättigheter osv. Efter det har de möte med de olika grupperna och undervisar i vilka rättigheter människor har i förhållande till regeringen. En annan del av deras arbete är att hjälpa till att starta upp organisationer och mobilisera människor så att de själva har kraft att lyfta frågor till regering och motsvarande på distriktsnivå. HIMAD har aldrig själva kontakt med regeringen utan deras arbete är att hjälpa människor att själva förstå hur de ska bära sig åt.

Hoppas alla där hemma har en fin dag!

Kram!

Det här inlägget postades den November 20th, 2013, 08:22 och fylls under Indien

One response to “HIMAD”

1. Ella says:

Fantastiskt att få ta del av detta och lära sig mer om HIMAD. Intressant!